Employer branding; hoe trek je het juiste talent aan?

Dat het aantal vacatures de afgelopen maanden explosief is gestegen zal je vast niet zijn ontgaan. As we speak zijn er meer dan twee en een half keer zoveel vacatures dan medio 2013 en staan organisaties te springen om talent. Omdat werknemers het voor het kiezen hebben is het belangrijker dan ooit om een sterk employer brand te hebben. Maar wat houdt dat nou in, en belangrijker nog; hoe breng je dit in de praktijk?

Om hier op in te spelen organiseerde YTF in samenwerking met Flipbase een workshop employer branding & cultural fit. Deze dag stond in teken van de nieuwe generatie werknemers, employer branding en het aantrekken van talent door middel van video content. We nemen je graag mee in de inhoud van de dag!

Employer Branding

“Employer branding is het bouwen aan een sterk en onderscheidend werkgeversmerk, waardoor (potentiële) werknemers overtuigend en blijvend voor jouw organisatie kiezen”

Dit is natuurlijk een mooie beschrijving, maar wat betekent dit concreet? Om een sterk employer brand te creëren kun je rekening houden met de volgende dingen:

Onderscheidend; wat is jouw unieke employer brand?

Het klinkt logisch, maar wat maakt jouw organisatie onderscheidend? Wat heerst er voor een sfeer? Hierbij is super belangrijk dat de cultuur die je uitdraagt in één lijn ligt met de daadwerkelijke sfeer. Er zijn voorbeelden van organisaties die zich in vacatureteksten en sollicitatieprocedures profileren als hip en happening, maar waar de cultuur nog hartstikke ouderwets is. Je kunt bedenken wat dit doet voor je employer brand. Mocht je dat nog niet weten, dan kun je ons altijd even bellen ;)!

Natuurlijk hoeft niet elk kantoor vol te staan met ballenbakken en glijbanen, niet iedereen heeft hetzelfde budget als Google. Toch ziet jong talent graag wat jij doet om werk fun te maken. Ga je wel eens borrelen of sporten met je team? Laat het zien!

Betrokken; hoe houd je talent vast?

Oké, je talent is binnen! Er is geproost en de handtekeningen zijn gezet. Maar betekent dit dat je er geen omkijken meer naar hebt? Je raadt het al, nee!

Om jouw betrokkenheid te laten uitstralen houd je sowieso rekening met de onboarding van jouw talent. Maak hier een feestje van! (Jong) talent laat zich namelijk graag in het zonnetje zetten, dit is ook meteen hét moment om jouw nieuwe aanwinst zich écht welkom te laten voelen. Zo kun je jouw nieuwe aanwinst koppelen aan een buddy om zo snel mogelijk wegwijs te worden.

 

Onboarding, Employer branding
Op het gebied van communicatie is het erg belangrijk om in je achterhoofd te houden dat huidige starters over het algemeen weinig met hiërarchie hebben. Ze werken graag in een laagdrempelige omgeving en geven continu (waardevolle!) feedback. Als consument zijn zij gewend om direct feedback te kunnen geven; dit verwachten zij ook terug in hun werk.

Omdat talent weinig behoefte heeft aan hiërarchie, is het goed om hier rekening mee te houden in hun begeleiding. Een pure manier van top-down werken draagt dan ook niet bij aan jouw employer brand richting jong talent.

Oké, employer branding. Ik snap het, en nu?

Bijna de helft van de generaties Y en Z baseert hun mening over een bedrijf op basis van de website. Dit maakt jouw (werken bij) website een uithangbord voor jouw organisatie. Wil jij jong talent aanspreken? Zorg dan dat jouw website ook op hen is ingericht! Dit doe je bijvoorbeeld door het gebruik van video content (video houdt namelijk sneller aandacht vast dan tekst).

Wil je meer lezen over het inzetten van video voor jouw employer brand? Onze vrienden van Flipbase vertellen je er alles over.

Video Recruitment, Employer Brand, Employer Branding

Bronnen: CBSPeople Business, HR marktmonitor van Unique

Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

  • Wouter Schils
    Wouter Schils

    Growth Hacker

Inschrijving nieuwsbrief

Ja, ik wil op de hoogte worden gehouden!
Recent Posts