fbpx

Hoe bereid jij jezelf het beste voor op een herkansing?

Een 5,4 of een 1,8; het zijn allebei onvoldoendes. Je weet dat je dan na ongeveer twee maanden de herkansing moet gaan maken. Maar hoe leer je nu het beste voor een herkansing, zodat je dan wel die voldoende binnensleept? Deze 4 tips helpen jou om die studiepunten bij te kunnen schrijven!

Tip 1 – Ga naar de tentamenbespreking

Ja, zo’n bespreking neemt vaak een uur of anderhalf in beslag. Het hele tentamen wordt met je doorgenomen. Iedere vraag wordt beantwoord en je begrijpt beter aan welke onderwerpen je nog wat extra aandacht moet schenken. Soms, als je geluk hebt, krijg je ook je eigen antwoordenblad onder ogen te zien. Dan kan je misschien nog wel een klein puntje erbij sprokkelen waardoor je misschien toch nog die voldoende krijgt. Alleen maar voordelen dus zo’n tentamenbespreking!

Tip 2 – Leer lastige stof opnieuw

Na de tentamenbespreking weet je dus waar je nog extra aandacht aan moet besteden. Het is dan belangrijk dat je die stof goed gaat nalopen. Blijkbaar heeft je vorige leermethode niet helemaal geholpen. Bekijk de stof dan op een andere manier. Kijk bijvoorbeeld een video over het onderwerp of pak er andere boeken bij die het misschien beter kunnen verwoorden, zodat jij het wel gaat snappen.

Tip 3 – Zoek oefententamens

Oefententamens kunnen je helpen om de vraagstelling van bepaalde vakken beter te begrijpen. Bij deze tentamens komen ook vaak vragen over stof die niet in je tentamen voorkwam. Dan wordt je kennis hiervan ook gelijk getest, mega handig dus! En wie weet komt die stof wel in je herkansingstentamen!

De site van StudeerSnel is ideaal voor het vinden en maken van oefententamens. Als je je vak of de titel van je studieboek opzoekt, krijg je allerlei documenten te zien die daarmee te maken hebben. Hier staan samenvattingen tussen, maar ook voorbeelden van oefententamens.

Tip 4 – Zorg voor voldoende slaap en ontspanning

Hoe vaak is het niet al gebeurd dat je een nachtje hebt doorgeleerd voor je tentamen? Vast vaker dan je had gehoopt. En het aantal keren dat je dat tentamen dan ook daadwerkelijk hebt gehaald zullen minimaal zijn. Je kan wel continu blijven leren, maar dat gaat niets opleveren. Uit een onderzoek van Jim Horne blijkt dat mensen gemiddeld 7,5 uur slaap nodig hebben om zich beter te concentreren de volgende dag. Dus pak voldoende slaap, zodat je er de volgende dag weer tegenaan kan.

Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Barbara Fredrickson dat positieve emoties ervoor zorgen dat je stress afneemt. Ga na het leren dus even een aflevering kijken van je favoriete serie of klets wat met vrienden. Door de positieve emoties die je dan ervaart zal je stress voor een tentamen afnemen en slaap je bijvoorbeeld ook sneller. Zo kan je de volgende dag dus nieuwe informatie beter opnemen en je tentamen ook beter maken.

Die herkansing ligt natuurlijk in jouw handen, maar we hopen je hier in ieder geval een beetje mee op weg te helpen! Zet hem op, je kan het en succes! En wil je nou niet op school of thuis leren? Neem dan eens een kijkje op deze blog voor studieplekken buiten school!

 

Auteur
Kiki Scholten
Young Talent Factory

Recent Posts