fbpx

Hoe laat je je sollicitatiebrief opvallen?

Als je een sollicitatiebrief aan het schrijven bent, houd je er misschien geen rekening mee dat jouw brief op een gigantische stapel belandt. Jij bent natuurlijk niet de enige die op een functie solliciteert. Hoe zorg je er dan voor dat jouw sollicitatiebrief opvalt tussen die van alle andere kandidaten?

#1 Beschrijf duidelijk waarom jij geschikt bent voor de functie

Neem nooit letterlijk omschrijvingen over van de kwaliteiten die worden gevraagd in de vacature. Het is beter als een recruiter zelf zijn of haar conclusies kan trekken. Kijk goed naar de vacature tekst en bedenk wat de werkgever wil. Hij of zij moet zien dat jij een geschikte kandidaat bent, zonder dat je het er te dik op legt. Je kan beter: ‘Ik ben gewend om op onbekende mensen af te stappen, en pas me gemakkelijk aan in nieuwe situaties’ schrijven, dan: ‘Ik ben samenwerkingsgericht, onafhankelijk en pro-actief’.

#2 Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan

Neem een kijkje op de website van de organisatie om een goed gevoel te krijgen van de bedrijfscultuur en actuele werkzaamheden. Bedenk een manier om hiernaar te verwijzen in je sollicitatiebrief als reden dat jij een geschikte kandidaat bent. Als je verwijst naar het bedrijf en naar de organisatie gebruik dan altijd de werkelijke bedrijfsnaam in plaats van ‘uw bedrijf’. Wanneer je ‘uw bedrijf’ gebruik is dit nogal algemeen, dus lijkt je sollicitatiebrief al snel op een standaard brief.

#3 Pas je schrijfstijl aan, aan het bedrijf

Bepaal welke schrijfstijl je sollicitatiebrief moet hebben. Kies je voor vlot en persoonlijk, of zakelijk en formeel? Laat je schrijfstijl afhangen van de stijl van de woorden van de vacaturestekst of op de tekst van de site van het bedrijf of de organisatie. Door je schrijfstijl aan te passen aan het bedrijf laat je zien dat je binnen de organisatie past.

#4 Richt je, voor zover mogelijk, tot een persoon

Wanneer je een motivatiebrief begint, begin je meestal met ‘geachte meneer/mevrouw’. Je kan dit veel minder standaard maken door van tevoren te achterhalen aan wie de brief gericht moet zijn. Een recruiter die zijn of haar eigen naam een paar keer voorbij ziet komen is vele malen sneller geneigd om de desbetreffende brief wat nauwkeuriger te lezen. #psychologie #workhack

#5 Maak gebruik van trefwoorden

Door de juiste trefwoorden te gebruiken zal je brief interesse wekken bij de recruiter. Trefwoorden zijn bijvoorbeeld vaktermen of woorden uit de functie omschrijving. Vaak staan de trefwoorden al in de vacature. Pak er dus een rode stift bij en omcirkelen maar! Als je deze woorden terug laat komen in je sollicitatiebrief ondersteunen die het verhaal dat je vertelt.

#6 Zorg voor een goede, laatste afsluitende zin

De laatste zin van je sollicitatiebrief is enorm belangrijk. Je geeft de lezer een ‘call to action’. Dat wil zeggen dat je een voorzetje geeft om tot actie over te gaan. Laat dus tot en met de laatste zin zien dat je duidelijk gemotiveerd bent om op gesprek te komen. Gebruik bijvoorbeeld voor een corporate bedrijf als laatste zin: ‘Met veel belangstelling zie ik een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek tegemoet, waarin ik mijn geschiktheid en interesse voor de functie nader kan toelichten’. Voor een start-up bedrijf kan je beter dit als laatste zin gebruiken: ‘Graag licht ik mijn motivatiebrief toe met een kop koffie’.

Als je deze tips opvolgt zal jouw sollicitatiebrief opvallen tussen de brieven van al die andere kandidaten die solliciteren. Zorg ervoor dat je je brief altijd controleert op spelling en grammatica voordat je hem verstuurt. Weet je nog niet waar je wil solliciteren? Neem een kijkje op onze vacaturepagina. Wie weet zit jouw nieuwe stage of (bij)baan ertussen!

Auteur

Kiki Scholten
Young Talent Factory

Recent Posts