fbpx

Weet jij al wat growth hacking is?

Growth hacking. Misschien heb je het voorbij zien komen. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het zo populair?

Waar komt growth hacking vandaan?

Vroeger, in de jaren ’60, bestonden corporates gemiddeld 60 jaar of langer. Tegenwoordig bestaan organisaties maar zo’n 15 jaar. Waar dit door komt? Gebrek aan innovatie! Grote organisaties hebben meer moeite zich aan te passen aan de steeds sneller veranderende behoeften van hun doelgroep. Ze gaan steeds sneller failliet, omdat ze niet in staat zijn alle (technologische) snelle ontwikkelingen bij te benen. Ze hebben wel genoeg geld voor innovaties, maar innoveren gewoon niet op tijd.

Startups hebben daarentegen juist niet zoveel geld als een corporate. Toch moeten ze snel zien te groeien met de middelen die ze tot hun beschikking hebben. Dit doen ze door snel te testen wat wel of niet werkt, om zo op korte termijn klanten en opbrengsten te realiseren; growth hacking!

Oke, maar wat is Growth hacking dan?

Een growth hacker maakt gebruik van data. Dit kan kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics zijn, maar ook kwalitatieve data, zoals feedback van klanten of consumenten. Deze data wordt geanalyseerd en op basis daarvan bedenkt een growth hacker (nieuwe) experimenten. Growth hackers zullen nooit vertrouwen op gut feelings of de mening van een CEO. Alles moet eerst getest worden!

Be creative!

Ook creativiteit staat bij growth hacking centraal. Een growth hacker probeert juist op een lucratieve manier oplossingen te bedenken. Een bekend voorbeeld hiervan is Airbnb. In de eerste twee jaar na hun oprichting kreeg Airbnb geleidelijk aan meer bekendheid, maar het liep nog niet echt storm op hun website. Daar wilden ze wat aan veranderen. Hun doelgroep was ook op Craigslist (een soort Amerikaanse Marktplaats) te vinden. Daarom besloten ze alle advertenties die op Airbnb werden geplaatst, door te posten naar Craigslist. Deze website had veel meer verkeer dan Airbnb destijds. Zo konden ze meeliften op het grote bereik van Craigslist. Het resultaat: enorme groei in verkeer én gebruikers voor Airbnb!

Automation

In het voorbeeld van Airbnb wordt met één experiment enorme groei gerealiseerd. Vaak begint een growth hacker echter met een experiment op kleine schaal. Pas als dit experiment geslaagd is, wordt het op grote schaal uitgerold en (wanneer mogelijk) geautomatiseerd. Growth hacking is dan ook een mix van drie elementen: experimenten & data, creatieve marketing en automation & engineering.

Growth Hacking is een mix van deze drie elementen

        Bron: Marketing Stream

Volg onze workshop!

Dit is maar een tipje van de sluier. Growth hacking is nog zoveel meer! Wil jij écht alles leren over growth hacking? Volg dan onze gratis workshop!  In twee uur nemen we je mee in de wereld van growth hacking. Je leert wat growth hacking is, hoe het wordt toegepast in organisaties en zet je al een eerste experiment op!

Auteur

Sabine Elemans

Sabine Elemans
Young Talent Factory

 

Bronnen

GrowthHackers, Pew Research Center

Recent Posts